Què entenem per tecnologia de suport?


Entenem per tecnologia de suport tots aquells recursos que ens permeten apropar als alumnes al seu entorn i donar-los les eines específiques perquè el puguin modificar. Hi ha dues tipologies d'ajuts tècnics: - els que ajuden a l'alumne a accedir i participar en la informació i la comunicació (sistemes augmentatius i alternatius de la comunicació, sistemes d'accés a l'entorn informatiu i comunicatiu de l'ordinador...) - els suports físics que permeten a l'alumne accedir a l'entorn proper i remot (adaptacions físiques d'aparells, ajudes per a la mobilitat, sistemes d'accés a l'ordinador, sistemes de control d'entorn...).


A l'escola d'educació especial Jeroni de Moragas de la Fundació AMPANS, fa temps que estem treballant en la introducció de la tecnologia de suport en les activitats quotidianes dels alumnes amb necessitats educatives especials, per tal que en puguin gaudir i participar activament. Aquest és un camí que ens agradaria fer amb totes aquelles escoles que sabem que estan treballant amb les mateixes eines i les mateixes expectatives i il·lusions. És per això que us convidem a participar en aquest blog aportant les vostres experiències i iniciatives, i tots aquells projectes que, a vegades ens semblen esbojarrats, però que són viables si hi posem entusiasme, alegria i esperança.

CONTACTE:

Gemma Estruch: gestruch@ampans.cat
Rosalina Reñé: rrene@ampans.cat

dimarts

COMUNICADORS DE BAIXA AUTONOMIA


Iniciem aquest nou missatge parlant dels sistemes de comunicació de baixa autonomia i de com nosaltres hi treballem.



A l'escola utilitzem els comunicadors BigMack amb una sèrie d'alumes d'atenció especialitzada, tant a primària com a secundària.



Els BigMack ens permeten dur a terme una activitat d'interacció que crea una unió, un fil conductor, entre CASA-ESCOLA i ESCOLA-CASA. Aquest és el primer i màxim objectiu que ens plantegem: ESTABLIR UN FEEDBACK COMUNICATIU entre pares i mares i professionals de l'escola; on l'alumne és l'intermediari participant com a interlocutor actiu.

Podríem dir que el comunicador pot desenvolupar una funció semblant a la de l'agenda escolar; de manera que el o la docent pot fer explicar, a l'infant, allò més rellevant del dia; per exemple: saber l'estat d'ànim de l'infant al llarg de les hores escolars, com ha dinat, si ha de portar algun material per l'endemà... Així doncs, el BigMack en serveix per enregistrar un missatge; ja sigui de veu (ex: una "conversa" entre mestre/a i alumne/a) o de música.

Tan la família com els i les mestres poden explicar qualsevol esdeveniment, de manera que quan l'alumne/a arriba a l'escola i acciona el comunicador, tots els companys saben què va fer el dia abans, què ha esmorzat aquell matí, què farà durant el cap de setmana. També, els pares i mares poden anticipar les activitats que realitzarà aquell dia a l'escola (perquè tenen l'horari escolar a casa)... i a l'inrevés, quan l'infant arriba a casa i acciona el comunicador, la família rep un munt d'informació procedent de l'escola que pot ser suplementària a la que ja té a l'agenda; com per exemple: com ha anant l'activitat de música i escoltar un trosset de la cançó que han treballat aquell dia, com ha passat el dia, què han fet i com s'ha sentit, el recordatori de l'excursió de l'endemà, un missatge del monitor de menjador, el qual aquell dia ha estat molt content perquè s'ha acabat tot el dinar...


El comunicador Big Mack permet a l'alumne/a ser interlocutor actiu en l'acte comunicatiu.

Per afavorir l'estructura de conversa entre els interlocutors, podem utilitzar el comunicador Step by Step. Funciona de manera similar al Big Mack, amb la diferència que en aquest disposem de tres nivells de grabació; així doncs, l'enregistrament del missatge pot ser més extens i organitzat amb pauses entre enunciat i enunciat. És per això que ens serveix per a potenciar l'estructura d'un diàleg i l'espera i participació, en la conversa, de l'alumne/a.

Un tercer sistema de comunicació de baixa autonomia és el VOICE PAL


El Voice Pal és un comunicador de baixa autonomia (baixa tecnologia) que ens permet fer l'entregistrament de vuit missatges de veu. El sistema de "record" és molt senzill, de manera que és fàcil modificar els missatges segons les necessitats de l'alumne amb el qual treballem.

El sistema d'accés a l'aparell pot ser a través de commutadors (1 per casella) o amb pressió, directament, sobre la casella.

Tot i ser un comunicador de baixa autonomia, ja ens permet iniciar un treball amb un ventall més ampli de vocabulari (8 nuclis, en aquest cas).

Els i les alumnes que utilitzen aquest comunicador, a l'escola, són aquells que comencen a poder fer peticions, de manera que les imatges o icones que col·loquem a les caselles, fan referència a primeres necessitats i interessos personals.

Aquest SAAC ens permet entrenar i fer de pont per a, posteriorment, poder utilitzar un comunicador amb més vocabulari.

Exemple de voice pal amb accés veritcal amb superfície etran i commutadors jelly bean

En aquest cas, l'alumne fa un accés damunt els commutadors i el comunicador reprodueix el missatge de veu gravat previament. Exemple: Vull beure aigua! Vull anar al lavabo!


Des de fa pocs dies, estem utilitzant uns nous comunicadors de baixa autonomia d'un sol missatge: la versió moderna del Go Talk ONE (adjuntarem la foto del model actual, properament).


Aquests comunciadors han estat ubicats en llocs estratègics de l'escola on els alumnes necessiten el suport de l'adult per a realitzar determinades accions, per exemple: al costat de la porta de la classe per entrar o sortir de l'aula, dins el lavabo per avisar que ja poden sortir, per fer encàrrecs per l'escola si el comunicador que utilitzen no els permet incloure més missatges, per donar respostes SI/NO, entre d'altres opcions comunicatives.