Què entenem per tecnologia de suport?


Entenem per tecnologia de suport tots aquells recursos que ens permeten apropar als alumnes al seu entorn i donar-los les eines específiques perquè el puguin modificar. Hi ha dues tipologies d'ajuts tècnics: - els que ajuden a l'alumne a accedir i participar en la informació i la comunicació (sistemes augmentatius i alternatius de la comunicació, sistemes d'accés a l'entorn informatiu i comunicatiu de l'ordinador...) - els suports físics que permeten a l'alumne accedir a l'entorn proper i remot (adaptacions físiques d'aparells, ajudes per a la mobilitat, sistemes d'accés a l'ordinador, sistemes de control d'entorn...).


A l'escola d'educació especial Jeroni de Moragas de la Fundació AMPANS, fa temps que estem treballant en la introducció de la tecnologia de suport en les activitats quotidianes dels alumnes amb necessitats educatives especials, per tal que en puguin gaudir i participar activament. Aquest és un camí que ens agradaria fer amb totes aquelles escoles que sabem que estan treballant amb les mateixes eines i les mateixes expectatives i il·lusions. És per això que us convidem a participar en aquest blog aportant les vostres experiències i iniciatives, i tots aquells projectes que, a vegades ens semblen esbojarrats, però que són viables si hi posem entusiasme, alegria i esperança.

CONTACTE:

Gemma Estruch: gestruch@ampans.cat
Rosalina Reñé: rrene@ampans.cat

divendres

L'ESMORZAR SALUDABLE

Mmmm! Què millor que un esmorzar ben saludable... I què millor que poder gaudir de l'olor de les torrades, el gust i l'aroma de les fruites, l'escalfor de la torradora, el baf de les infusions, la vibració i el soroll de la batedora, la textura de la xocolata... i si, a més, hi afegim una bona dosi de relació i comunicació.... aquest esmorzar acaba essent per a TOTS !! 

Enllaç vídeo activitat

Aquesta és l'experiència realitzada pels i les alumnes de secundària d'atenció especialitzada de l'escola Jeroni de Moragas de la Fundació AMPANS. L'activitat es dur a terme dins l'àrea de ciències socials, en la qual posem èmfasi per potenciar la interrelació i la comunicació amb la resta de companys i mestres de l'escola. L'objectiu d'aquesta activitat és aconseguir que els alumnes surtin de l'aula participant i gaudint de l'entorn escolar i facin que els altres mestres i companys, també, hi participin. 
Cada setmana, informem als alumnes que aquell dia es fa l'activitat de l'esmorzar saludable a través de l'activitat del pla del dia (calendari d'anticipació). Cada alumne, disposa d'una tipologia de PdD adaptat a les seves característiques i necessitats (tàctil, visual, amb imatges o pictogrames...); de manera que tots poden anticipar allò que es durà a terme en cada un dels moments de la jornada lectiva. Aquest Pla del Dia, a més dels objectes i/o imatges de totes les activitats que tindran lloc aquell dia, també conté el referent anticipador de l'activitat de l'ESMORZAR SALUDABLE.  Així doncs, un cop els alumnes estan informats, iniciem l'activitat!!

Primerament, s'assigna un rol a cada alumne i es plasma en un plafó, a través de les fotografies dels alumnes; o bé són cambrers o bé cuiners. 


Expliquem els rols pas a pas:

CAMBRER 1: S'encarrega de passar per les aules, saludar a mestres i alumnes, explicar quin és el menú del dia i prendre nota de la comanda. Com que aquest grup d'alumnes presenta un perfil de comunicació no verbal, sempre emprem formes alternatives però diverses, adaptant-nos a les seves necessitats i capacitats. Alguns es comuniquen mitjançant el llenguatge de signes o el LL.S adaptat; o bé amb el suport d'un comunicador senzill amb veu digitalitzada (el o la mestra grava els missatges necessaris, a cada un dels nivells de l'aparell i és l'alumne el que, in situ, acciona el comunicador per establir el diàleg amb l'interlocutor). Un cop fetes les salutacions i explicat el menú mitjançant els signes o utilitzant el comunicador senzill, l'alumne anota la comanda, amb l'ajuda de la mestra, en un plafó amb la fotografia de la mestra i enganxant al costat, el pictograma ARASAAC d'allò que prefereix per esmorzar.

"LA GEMMA VOL UNA TORRADA"

 "LA ROSALINA VOL UN SUC DE TARONJA"
  

Un cop realitzada la comanda, el cambrer 1 en fa el traspàs al company que fa de cuiner, fent-li l'entrega del plafó. Serà la mestra la que explicarà, al cuiner, tota la informació que s'ha recollit en el plafó.

CUINER: La funció dels cuiners varia segons el menú de cada setmana. Tots reben la comanda del cambrer i la preparen amb la mediació de l'adult. Hi ha diferents tipus de cuiners, el que s'encarrega de:

  • fer les torrades: l'alumne/a toca el pa, el posa dins la torradora, l'acciona a través d'una palanca, percep l'escalfor que desprèn l'aparell i l'olor del pa torrat i, finalment, dóna la llesca al següent company.
  • untar les torrades: l'alumne/a unta la torrada de melmelada, mel, xocolata, etc... utilitzant un dispensador.
  • pelar la fruita: l'alumne/a toca la fruita i després prem un commutador per accionar el pelador automàtic. Pot escoltar el soroll que fa el pelador mentre veu o perceb com la peça de fruita dóna voltes. Després separa la pela de la fruita i dóna aquesta al següent company.
  • trossejar la fruita: L'alumne/a agafa la fruita pelada i la posa dins del trossejador, llavors l'acciona mecànicament amb el suport manual de l'adult i la deixa a punt per a ser batuda.
  • fer el batut: l'alumne/a toca la fruita i la posa dins la batedora, juntament amb els altres ingredients que formaran el batut. Seguidament, prem el commutador per accionar la batedora. Després del soroll, podem percebre la transformació de la fruita.  Fer el suc: l'alumne/a agafa la fruita i la posa dins la liquadora. Seguidament, prem el commutador per accionar l'aparell i tots podem veure com el suc de fruita va caient dins del got.

CAMBRER 2: És l’encarregat/da de portar i cobrar l’esmorzar un cop preparat. L’alumne/a entra a l’aula i saluda al mestre i als altres alumnes, mitjançant el LLS o el comunicador i, també, explica que ja està apunt per servir l'esmorzar. La mestra pertinent agafa l’esmorzar, dipositat en una plata i dóna les gràcies. Per portar les monedes i poder cobrar, el cambrer té una capsa metàl·lica, tipus guardiola, on anirà guardant totes les monedes. Els mestres ajuden a l'alumne/a a agafar els diners o bé li mostren amb el seu suport manual. Un cop les monedes són dins la caixa la movem perquè soni ben fort.

En tota l’activitat, cada pas i cada acció, són significatius a nivell relacional i comunicatiu.