Què entenem per tecnologia de suport?


Entenem per tecnologia de suport tots aquells recursos que ens permeten apropar als alumnes al seu entorn i donar-los les eines específiques perquè el puguin modificar. Hi ha dues tipologies d'ajuts tècnics: - els que ajuden a l'alumne a accedir i participar en la informació i la comunicació (sistemes augmentatius i alternatius de la comunicació, sistemes d'accés a l'entorn informatiu i comunicatiu de l'ordinador...) - els suports físics que permeten a l'alumne accedir a l'entorn proper i remot (adaptacions físiques d'aparells, ajudes per a la mobilitat, sistemes d'accés a l'ordinador, sistemes de control d'entorn...).


A l'escola d'educació especial Jeroni de Moragas de la Fundació AMPANS, fa temps que estem treballant en la introducció de la tecnologia de suport en les activitats quotidianes dels alumnes amb necessitats educatives especials, per tal que en puguin gaudir i participar activament. Aquest és un camí que ens agradaria fer amb totes aquelles escoles que sabem que estan treballant amb les mateixes eines i les mateixes expectatives i il·lusions. És per això que us convidem a participar en aquest blog aportant les vostres experiències i iniciatives, i tots aquells projectes que, a vegades ens semblen esbojarrats, però que són viables si hi posem entusiasme, alegria i esperança.

CONTACTE:

Gemma Estruch: gestruch@ampans.cat
Rosalina Reñé: rrene@ampans.cat

divendres

LES MEDUSES: El medi natural a l'aula


Activitat de l'àrea de coneixement del medi natural adaptada a les necessitats educatives especials dels alumnes amb discapacitat intel·lectual i greus afectacions

Com apropar els conceptes del medi natural als nostres alumnes? oferint-los totes les sensacions que estiguin a l'avast de les nostres mans a través d'objectes, textures, olors, sons, vibracions... Un cop més, la tecnologia de suport ens ha posat una valuosa eina per aconseguir el nostre objectiu: el contrast llum-foscor dels llums ultravioleta. 
A través del focus ultravioleta, donem llum constrastada a tot un conjunt de meduses blanques, fetes amb cartolina, que tenim penjades i distribuides per l'aula, de manera que l'alumne, situat al centre, pugui veure-les flotant en l'espai per tot el seu voltant. Per donar més significació a l'activitat, reforcem amb estímuls sonors relacionats amb el moviment del mar i les onades, i amb estímuls olfactius a través d'encens d'olors suaus associades a l'aigua.
Aquesta activitat es complementa a l'aula amb d'altres que treballen la causa-efecte, les formes, els colors, etc... per tal d'avarcar tots els continguts curriculars que s'associen amb l'àrea.